PERBETULKANLAH BACAAN FATIHAH ANDA

Sunday 9 September 2012

KAEDAH BACAAN AL-FATIHAH YANG BETUL


RENUNGAN KEPADA UMAT ISLAM MALAYSIA KESELURUHANNYA TENTANG BACAAN SURAH AL-FATIHAH DALAM SOLAT  SUNAT DAN FARDU LIMA WAKTU. INI ADALAH ULASAN DARI USTAZ HAJI MOHD ASRAFF AYOB,,,,FIKIR-FIKIRKANL AH DAN RENUNG-RENUNGKANLAH ADAKAH BACAAN SURAH AL-FATIHAH KITA BETUL,,,,,.INI ADALAH KATA USTAZ HAJI MOHD ASHRAFF  AYOB
Assalamualaikum w.b.h
Muslimin dan Muslimat yang saya hormati serta dimuliakan Allah Azza Wa Jalla,
Saya mengajak kita merenung satu persoalan:
“Seberapa tepat tajwid bacaan Al-fatihah kita terutamanya dalam solat?
Soalan di atas adalah penting untuk kita renungi kerana ia menjadi titik tolak dalam menentukan solat kita setiap hari sempurna atau tidak,,,
Saya merasakan,menjadi tanggungjawab saya untuk berkongsi ilmu dengan semua,cara mendapatkan bacaan al-fatihah yang paling sempurna tajwidnya,betul makhrajnya dan tepat fasohahnya.
Fatihah sempurna akan dapat kita kuasai dengan mengenali serta memperbetulkan  30 bentuk kesalahan tajwid dalam bentuk “Lahnun Jaliy”serta “Lahnun Khofiy’ yang sering kita lakukan,sama ada sengaja atau tidak sengaja.
Kesemua kesalahan ini saya kumpul dan kongsikan berdasarkan pengalaman saya menjadi Imam serta mengadakan kuliah tajwid Al-Quran engan masyarakat,
Selamat  menonton,dan saya berharap,ia membantu  ‘upgrade’kualiti  Al-fatihah anda ke tahap ‘terunggul’ yang dikehendaki kekasih kita:RasulullahS.A.W.


No comments:

Post a Comment